Om læsevejleder og ordblindeunderviser Charlotte Christiansen

Hvem er Charlotte?

 

Jeg er uddannet lærer og pædagog og har diplomuddannelse som læsevejleder.

Jeg har undervist mange år i specialskole og almindelig folkeskole. Jeg har haft særligt fokus på børn med læsevanskeligheder og ordblindhed som læsevejleder gennem 10 år. Jeg har i min tid som underviser oplevet mange børn, som tumlede med læsningen, og med de følelsesmæssige frustrationer, der kan følge med, når man oplever sig utilstrækkelig i skolen.

Jeg laver målrettet undervisning, som hjælper barnet med læsevanskeligheder. Barnet får både strategier til læsning og til at håndtere de udfordringer, de oplever i løbet af en skoledag. 

    Min historie

    I mine mange år som lærer, har jeg fundet glæde i at kunne hjælpe de børn, som havde det svært. Det er blevet min niche i lærerfaget. Nu har jeg valgt at det skal være mit arbejde på fuld tid. Jeg har opsagt mit lærerjob og har startet Læsesmart.

    Interessen for læsevanskeligheder blev vakt, da jeg var pædagog på en skole, og var med i undervisningen. Jeg besluttede mig for at tage en læreruddannelse, så jeg kunne arbejde med at lave god undervisning, som kunne inddrage børnene. Jeg blev lærer i 2006, og har siden haft særlig fokus på ordblindhed og øvrige læsevanskeligheder. I 2015-2018 tog jeg læsevejlederuddannelsen.

    I mit arbejde i folkeskolen synes jeg ikke, jeg havde tid nok til at hjælpe de børn, som havde størst behov for det. Derfor har jeg startet Læsesmart.

    Du gør en kæmpe forskel -tak for din professionalisme, dit smilende og varme væsen, samt din evne til netop at se vores søn, med de læsevanskeligheder han har, og løfte ham derfra…..
    De varmeste anbefalinger på din vej

    Marianne Eriksen

    Mor til ordblind dreng, 8. klasse

    Her har jeg arbejdet

    Agedrup Skole, Odense.

    2013-2023

    Her var jeg lærer og læsevejleder på en skole med 400 elever.

    Jeg arbejdede med:

    • Test af elever
    • Tidlig læseindsats
    • Co-teaching
    • Vejledning af lærerteams om læsning
    • Vejledning af lærerteams om ordblindhed
    • Teamudvikling
    • Netværk for ordblinde elever
    • Undervisning af ordblinde elever
    • Forældreoplæg om ordblindhed
    • Klasseundervisning

    Bækholmskolen, Odense

    2010-2013

    Her var jeg lærer på en specialskole for elever med indlærings-vanskeligheder og trivselsudfordringer.

    Jeg arbejdede med:

    • Specialundervisning i dansk, kulturfag, idræt.
    • Individuelt tilrettelagt undervisning
    • Relationsdannelse
    • It som motivationsfaktor i undervisningen
    • Tæt forældresamarbejde
    • Teamsamarbejde

    Humlehaveskolen, Odense

    2001-2010

    Her var jeg først pædagog og souschef, og senere lærer på en multikulturel skole.

    Jeg arbejdede med:

    • Relationsdannelse
    • Kulturforståelse
    • Integration
    • Forældresamarbejde
    • Undervisning i dansk, engelsk, idræt, kulturfag
    • Undervisning i dansk som andetsprog
    • Ledelse som souschef
    • Pædagogisk udvikling
    • Teamkoordinatorarbejde

    Mine uddannelser

     

    1994: Socialpædagog fra Aalborg Socialpædagogiske Seminaruim.

    2006: Læreruddannelsen på Odense Lærerseminarium.

    2018: Diplomuddannelse fra UCL.