Ordblindhed – Hvad er det?
Hvordan hjælper man det ordblinde barn?
En del forældre oplever at deres børn bliver tiltagende kede af skolen, og f.eks. reagerer med uro, manglende fokus og motivation. Andre børn bliver stille, og prøver at gemme sig i dagligdagen, fordi de skammer sig over deres manglende færdigheder. Sådan skal det ikke være at gå i skole! Man kan gøre noget ved det.
Har man ordblindhed, er det gavnligt at få gentaget de grundlæggende færdigheder i læseprocessen, for at blive en mere sikker læser og skriver, hvad enten det er i fysisk materiale eller digitalt med brug af hjælpemidler. (Læse-Skrive-Teknologi).
Undervisningen foregår i rolige rammer og er tilpasset den enkelte.
Jeg kan ikke få ordblindheden til at gå væk. Den er et vilkår, som barnet skal lære at håndtere. Jeg kan bidrage med redskaber og strategier, som de kan bruge på deres vej gennem skole og uddannelse. Når man har strategier, kan man bedre magte sine udfordringer og hjælpe sig selv i klassen. Når man kan det, får man mere tillid til sig selv. Det er vigtigt at barnet opnår en selvsikkerhed, som er med til at åbne døre for et frit valg af uddannelse, og ikke et valg, som begrænses af, at man ikke mestrer læsning.
Ordblindhed / Dysleksi
Orblindhed ser ikke ens ud for alle. Nogle har størst problemer med stavning, og kan godt læse dagligdags tekster, mens andre slet ikke kan læse eller skrive. Ordblindheden bliver en udfordring i det øjeblik, den forhindrer en person i at deltage fuldt ud på lige fod med andre i læse- og skriveaktiviteter. En del ordblinde har desuden udfordringer med deres arbejdshukommelse, og har derfor brug for at tilegne sig strategier, som kan stilladsere deres læsning og skrivning i det daglige.
Fra Nationalt videncenter for ordblindhed:
Fra Nvol.dk: ”Mennesker med ordblindhed har en varig funktionsnedsættelse, som medfører, at de har svært ved at lære at koble bogstav og lyd. Derfor har de sværere ved at lære at læse og stave end andre mennesker. Det er krævende, men det er ikke umuligt for ordblinde at tilegne sig og udvikle læse- og skrivekompetencer. Det indebærer direkte og systematisk læse- og skriveundervisning og inddragelse af læse- og skriveteknologi.”
Carsten Elbro, Professor på Københavns Universitet
“Ordblindhed, dysleksi, markante vanskeligheder ved at lære at læse og skrive, som beror på langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde. Ordblinde har særlig svært ved ord, som de ikke har set før. Læse- og stavefejlene er ofte i modstrid med almindelige forbindelser mellem bogstav og lyd, fx kulde læst som kunne, og dig skrevet din.”
Udfordringer i hverdagen
Det ordblinde barn kan vise tegn på vanskeligheder tidligt i skoleforløbet. Ofte ses manglende lyst til at læse og skrive. somme tider bliver barnet uroligt og viser tegn på manglende trivsel. Det ordblinde barn har brug for træning og strategier for at kunne klare sig i skolen. Det er noget, der kan læres, men det kræver somme tider en ekstra indsats.
LST – hjælpemidler
Når skolebørn testes ordblinde får de som regel LST (Læse-skrive-teknologi) fra skolen.
Det kan være svært som forældre at finde hoved og hale i, hvordan det skal bruges, hvorfor og hvornår.
Det kan også somme tider drille, så barnet mister lysten til at bruge det. Men det er lige som med briller. Det skal bruges – men man skal vænne sig til det.
Læsesmart hjælper dig og dit barn med at forstå og udnytte teknologien.