Ydelser til private
Undervisning i læsning:
- Læseboost ved forsinket læseindlæring for børn i 1.-5. klasse.
- Læseboost for elever, som har scoret GUL i ordblindetesten.
- Faglig læsning: Særligt børn i 5.-9. klasse kan have stor gavn af et kursus i læsestrategier og notatteknik til læsning i fagene. Grundig indføring i læsestrategier kan ligeledes være en støtte i videreuddannelse.
- Læseudredning /test for dyslektiske træk
Herudover:
- Test og udredning af læsevanskeligheder
- Sparring for forældre til ordblinde børn
- Hjælp til dialogen med skolen
Ud fra testarbejdet og samtale med forældre og barn, laver jeg en personlig undervisningsplan, som vi arbejder ud fra. I den noterer jeg efter alle undervisningsgange, og laver til slut en handleplan, som man kan gå videre med.
Ordblinde-undervisning
Undervisningen vil fokusere på:
- Træning af faglige færdigheder, som kan støtte elevens læsearbejde
- LST (Læse-Skrive-Teknologi) Lær at bruge hjælpemidler effektivt.
- Læsestrategier og læselyst
- Følelsesmæssige påvirkninger af læsevanskeligheder: Mindset og mestring med henblik på at opnå accept og gå -på -mod i forhold til sine udfordringer.
Kontakt mig og lad os aftale, hvordan vi får styr på lektielæsningen, så den ikke bliver et problem.
Vi tilpasser lektiehjælpen ud fra dit behov.
Lektiehjælp
Også hvis man ikke er ordblind, kan lektierne blive en udfordring, når man kommer i de store klasser i Folkeskolen, og i ungdomsuddannelserne. Læsesmart kan hjælpe med effektive strategier til den faglige læsning.
Der er også hjælp at hente til, hvordan du opnår gode teknikker til noter, så du får mest muligt ud af lektielæsningen.
Læsestrategier kan bruges i alle fag. Når de først er indøvet, er de et effektivt redskab i fremtidig uddannelse.
Hos Læsesmart kan du vælge eneundervisning, eller du kan finde sammen med en skolekammerat, som du deler lektiehjælpen med.
Testning
Jeg laver en læseudredning som afdækker barnets læseniveau, (Lixtal, sikkerhed og hastighed) samt hvilke læsefærdigheder der bør arbejdes med.
Herudover kan jeg lave forberedende testarbejde for ordblindhed, så jeg kan vurdere, om det er relevant at lave den Nationale Ordblindetest på barnet. Den kan barnets skole udføre, hvis man vurderer at det er relevant – altså, at der er mistanke om ordblindhed. Jeg bruger standardiserede tests, som er godkendte til at bruges af personer med læsefaglig uddannelse. Testmaterialet er ”Elbros ordlister”, som er lavet i samarbejde med Københavns Universitet, og DVO (Dansk videncenter for ordblindhed), som er beregnet til at afdække dyslektiske vanskeligheder.